The ensemble Glorious Percussion (Anders Loguin, Robyn Schulkowsky, Mika Takehara, Eirik Raude, Anders Haag) made the audience hold its breath in the face of such light handed virtuosity on sticks, gongs and drums. In its rhythmical dynamic and constant energetic dialogue with the orchestra, the percussion concerto had the effect of an affirmative fist blow for contemporary art.

(Glorious Percussion with Dresdner Philharmonie) Neue Musikzeitung

Det svinger mer uforskammet av Eivind Buenes «Topographics», et komplekst og samtidig groovy verk for korps og slagverksolist Eirik Raude. Instrumentasjonen er lekker, vekslingen mellom trommer og melodisk slagverk smidig og energinivået jevnt høyt.

(cden Topographics) Astrid Kvalbein, Aftenposten

Eirik Raude forvandlet Xenakis’ kjølige kalkulasjoner til gnistrende ekstase.

(Rebonds, München) Süddeutsche Zeitung

Raude er tro mot intensjonene og gir I Ching ytterligere kvaliteter gjennom klangfølsomhet i anslag og valg av instrumentarium. Det er virtuost så det holder, og på samme tid transcendentalt forførende. Spillet til Eirik Raude unngår retningsløse klangdrodlinger og fremhever de mer talende aspektene. Forførende er også Raudes håndtering av norske Mark Adderleys «Mechanics 1». Her tar han seg større tempomessige friheter, og får frem en frodighet som får en til å glemme marimbaens klanglige begrensninger. En musiker det er all grunn til å spandere tid på.

(cden I Ching) Glenn Erik Haugland, Bergens Tidende

Tidligere møter har vist oss Raude som en musiker i stand til å innta posituren som solist, midt oppe i det mangslungne instrumentariet. Han vet hva han vil og vet å kommunisere det, og lar seg minst av alt avspore av alle elementene han har rundt seg. (…) Det er en sterk meditativ konsentrasjon i denne musikken, hvis man kan si det slik. Det etterlater et sterkt inntrykk av liv i bevegelse, slik plata i seg selv formidler bildet av en musiker med stort nærvær.

(cden I Ching)Ståle Wikshåland, Dagbladet

Finstilt fremført (…) det klinger så godt, med en utrolig god klarhet (…) det viser hvor god klarhet han har som musiker, han er veldig på plass, og han vet óg musikalsk hvor han vil hen, ved å få fram disse kontrastene så tydelig. Dypt fascinerende. (…) det er spilt med øre for melodien, også så presist. Hvis man trenger et nytt navn å sette på begrepet presisjon, så kan man godt bruke Eirik Raude (…) så gode slagverkere står i fare for bare bli imponerende, og det styrer Eirik Raude veldig klar av på denne utgivelsen. Imponerende; presisjonen og rikdommen er overveldende.

(cden I Ching)På sporet, NRK

Briljant solist (…) som hadde publikum i sin hule hånd (…) Som solist har han suverene egenskaper. Han er konsentrert, spilleglad og formidlingshungrig, og med slagverk som instrumentarium trollbinder han de fleste (…) Han beveget seg med grasiøs letthet, stor treffsikkerhet og formet sine partier med overbevisende myndighet(…) en kapasitet som Raude vil kunne plassere sitt instrumentarium i publikums bevissthet. Det er sjelden å oppleve et så suverent overskudd gjennom en så vidt omfattende konsert som det Raude la for dagen…det var merkbar oppslutning av yngre mennesker i salen. Han har bred appell og kan gjennom sin utøvelse bidra til at nye årsklasser finner mening i å lytte til symfonisk musikk.

(For A Change med Oslo-Filharmonien)Idar Karevold, Aftenposten

Contact

Email: post [at] eirikraude.no
Tel: + 47 92296263
Address: Industriveien 21, 3430 Spikkestad, Norway